Beseda s Romanem Vondroušem

Roman Vondrouš: mistr bizáru a nadsázky

8/02/2018

Ať si představíte sebevíc roztodivnou situaci, je skoro jistotou, že si na ni brousí zuby Roman Vondrouš. Fotograf ČTK je za hranicemi agentury známý zejména snímky z dostihů. Od roku 2000 mapuje jak jejich zákulisí, tak hlavně samotnou dráhu. Na besedě v Czech Photo Centre představil průřez svojí tvorbou.

Jeho soubor ze zákulisí dostihového závodiště se ocitnul v nominacích soutěže Czech Press Photo v kategorii sport. Autor dokáže lidi a situace zachytit jedinečným způsobem. Používá blesky, které dodávají fotografiím další rozměr. Ve svém souboru zdůrazňuje několik paradoxů - na jedné straně jsou sportovci a na té druhé vyšší společnost, které o sport až tolik nejde. Ta se chce ukázat v okázalých robách a pak si dát v rukavičkách párek v rohlíku.

Při besedě ukazuje autor starší soubory v ucelených sériích. Během večera je znát, jak se jeho vizuální styl vytříbil. Ačkoliv vždy hrála v jeho tvorbě hlavní roli barva a člověk. Například starší soubor z punkového festivalu je zejména o barvách a náladách velmi expresivních punkerů.

Vondrouš si libuje v bizarních akcích, jednou z nich jsou například erotické plesy v severních Čechách. Autorovo umění zachytit situaci s nadsázkou vede k okamžité reakci diváků. Zbytečně neodhaluje perverzní situace, naopak hledá barvy nebo výrazy lidí. Hlavní námět dokresluje situaci na pozadí.

Když si je fotograf jistý ve svém tématu, může si dovolit zajít do větší hloubky a hledat vyzývavější kompozice. Příkladem této jistoty může být masopust v Roztokách, kde si Vondouš hraje s barevnými artefakty na jednolitém pozadí. Ty vytvářejí zdání až sci-fi nádechu a donutí diváka se pořádně zadívat.

Anna Vacková